A XIV-A CONFERINTA NATIONALA A ABIR

CLUJ-NAPOCA, 10-12 septembrie 2003

Profesia de bibliotecar în schimbare

PROGRAMUL CONFERINTEI


Miercuri, 10 septembrie

8.00-9.00       Primirea si înregistrarea participantilor
9.00-9.30       Deschiderea oficialã a lucrãrilor Conferintei. Cuvinte de salut
9.30-10.30     Raportul Consiliului de conducere pe perioada 1999-2003. Raportul  Comisiei de cenzori
10.30-10.45   Lansãri de publicatii
10.45-11.15   Pauzã de cafea
11.15-11.45   Decernarea premiilor si diplomelor ABIR
11.45-12.30   Prezentarea produselor firmei Swets Blackwell
12.30-13.00   Prezentarea serviciilor TDNet
13.00-14.30   Pauzã de prânz
14.30-15.30   Prezentarea produselor firmei Ex Libris: Alephino, Metalib, SFX, Digitool
15.30-16.30   Rapoartele presedintilor de sectiuni ABIR si FABR
16.30-18.30   Alegerea noului Consiliu de conducere ABIR si a Comisiei de cenzori
18.30-19.00   Modificări la Statutul ABIR
19.30              Masa festivã

Joi, 11 septembrie

10.00-11.30    Lucrãri pe sectiuni: Catalogare-Clasificare-Indexare, Biblioteci medicale
11.30-13.00    Lucrãri pe sectiuni: Informatizare, Legislatie de bibliotecã si perfectionare profesionalã, Editorialã
13.00-14.30    Pauzã de prânz
14.30-16.00    Lucrãri pe sectiuni: Achizitie si dezvoltarea colectiilor, Referinte, Colectii speciale, conservare si        restaurare
15.30-17.00    Lucrãri pe sectiuni: Comunicarea documentelor si împrumutul interbibliotecar, Biblioteci scolare si biblioteci ale Caselor Corpului Didactic
17.00-18.00    Sedinta comunã a Consiliului de conducere al ABIR si a presedintilor de sectiuni pentru întocmirea Planului de activitate al ABIR pe anul 2004
18.00-19.00    Prezentarea în plen a Planului de activitate. Probleme organizatorice. Închiderea lucrãrilor conferintei
19.30               Cina

Vineri, 12 septembrie

9.00-18.00      Excursie documentarã, cu vizitarea unor obiective culturale din Turda, Aiud, Blaj, Râmeti

Informatii privind desfăsurarea Conferintei Nationale


Ca urmare a hotãrârii Consiliului de Conducere al ABIR din data de 12 iunie 2003, în zilele de 10-12 septembrie 2003 va avea loc la Cluj-Napoca cea de-a XIV-a Conferintã Nationalã a ABIR, cu tema Profesia de bibliotecar în schimbare.

La Conferintã urmeazã sã participe:
  • membrii Consiliului de conducere al ABIR;
  • membrii si membrii supleanti ai Comisiei de cenzori;
  • presedintii si secretarii filialelor judetene si ai filialei Bucuresti ale ABIR;
  • presedintii si membrii sectiunilor profesionale;
  • alti membri ABIR.

De asemenea, la Conferintã vor participa, în calitate de invitati, conducãtori ai unor biblioteci de învãtãmânt superior, reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetãrii si ai altor instituitii de învãtãmânt, reprezentantii Ministerului Culturii si Cultelor, reprezentantii asociatiilor profesionale din tarã din cadrul FABR si ai celor din strãinãtate, membrii sectiunilor profesionale din cadrul ANBPR, ABIDOB, ABBNR, ziaristi si alte persoane.

Ordinea de zi preliminarã include:
  • Deschiderea oficialã;
  • Raportul Presedintelui;
  • Rapoartele membrilor Biroului ABIR;
  • Rapoartele presedintilor de Sectiuni;
  • Acordarea premiilor ABIR;
  • Alegerea Presedintelui si a membrilor Consiliului de conducere;
  • Lucrãri pe sectiuni.
Costuri: cazare (100 000-250 000lei/noapte/persoană/camere de 2-4 paturi în caminele complexelor studentesti, iar la hotel “Napoca” 23USD single+mic dejun si 27USD/2 locuri+mic dejun),  masã  (30 000 lei-mic dejun, 50-70 000 lei- dejun, 70-80 000 lei- cina,  masa festivã: 250- 300 000 lei/persoanã), excursie documentarã cu vizitarea  obiectivelor turistice din orasele Turda (salina), Aiud (Biblioteca Documentarã “Bethlen Gabor”), Blaj (Catedrala Greco-Catolicã, Capela Mitropolitilor, Teiul lui Eminescu, Crucea lui Avram Iancu, Muzeul Augustin Bunea), Râmeti (Mãnãstire) - 250 000 lei/persoană.

Înscrierile pentru participarea la Conferintã si la excursie se vor face unuia din membrii comitetului de organizare format din:
  • dna Meda-Diana Hotea - Presedinte Filiala ABIR Cluj- tel. 0264/197092 int. 134 fax 0264/197633 sau e-mail  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;
  • dna Adriana Szekely - Secretar Filiala ABIR Cluj -  tel. 0264/197092 int. 145 sau e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;
  • dna Ioana Robu - Membru al Consiliului de conducere al ABIR, Director al Bibliotecii UMF Cluj-Napoca -  tel. 0264/192629 sau e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.;
  • dna Monica Stoica - B.C.U. “Lucian Blaga” Cluj-Napoca  -  tel. 0264/197092 int. 128/130 sau e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

PLANURILE DE ACTIVITATE ALE SECTIUNILOR PROFESIONALE (2004-2005)

    • Traducerea românească a documentului IFLA intitulat Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) (decembrie 2004)
    • Organizarea unui seminar national privind continutul documentului intitulat Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) (trim.I, 2004)
    • Obtinerea drepturilor de traducere si traducerea volumului The Universal Decimal Classification: a Guide to its Use de I. C. McIlwaine (trim. IV, 2005)
    • Achizitia, prelucrarea si exploatarea e-book-urilor în bibliotecile universitare - seminar (trim.II, 2005)
    • Elaborarea metodologiei de evaluare a cărtilor rare si de patrimoniu (trim.III, 2005)
Read more: PLANURILE DE ACTIVITATE ALE SECTIUNILOR PROFESIONALE (2004-2005)

RAPORT PRIVIND ACTIVITATEA CONSILIULUI DE CONDUCERE AL ABIR ÎN PERIOADA SEPTEMBRIE 2003-SEPTEMBRIE 2004

Stimati colegi,

Probleme generale

Este poate pentru prima dată în istoria de un deceniu si jumătate a organizatiei noastre când la lucrările conferintei noastre sunt prezente absolut toate filialele din tară. Este acesta un indiciu că problemele profesiei noastre interesează în mod deosebit pe toti bibliotecarii din bibliotecile de învătământ? Credem că da! Asadar, asociatia noastră a împlinit 15 ani - vârsta unui adolescent plin de visuri si sperante. Câte visuri si câte sperante mai au bibliotecarii nostri este o problemă care tine de o serie de factori în care puternic este implicat economicul, acel care ne împinge spre crudul adagiu, primul vivere deinde philosophari. Cine se face bibliotecar numai din dragoste pentru carte trebuie să stie că în zilele noastre contextul social-politic fluctuant si ofertele culturale concurente tot mai ofensive ale altor "media", îi fac meseria tot mai dificilă. La aceasta, se adaugă în România dificultătile economice si fiscale, pauperizarea în crestere care conduc la împutinarea cărtilor. Pe de altă parte, consecinta gravă a unei economii de piată încă slab functionale si a presiunilor omnivore ale "vizualului" conduc la reducerea drastică a numărului de cititori. Oferta noastră intelectuală trebuie deschisă programatic si spre noii purtători de informatii, altii decât cei asupra cărora s-a focalizat atentia noastră în mod traditional. Trebuie să stim că neadaptarea la alti suporti de informatii, adică la informatia electronică, înseamnă, în fapt, pierderea legăturilor cu realitatea.

Read more: RAPORT PRIVIND ACTIVITATEA CONSILIULUI DE CONDUCERE AL ABIR ÎN PERIOADA SEPTEMBRIE 2003-SEPTEMBRIE...

RAPORT PRIVIND ACTIVITATEA CONSILIULUI DE CONDUCERE AL ABIR ÎN PERIOADA DECEMBRIE 1999-AUGUST 2003

Cadru general

Prezenţa numeroasă la aceste conferinţe probează, o dată în plus, interesul dumneavoastră pentru problemele profesiei şi încrederea pe care continuaţi să o acordaţi asociaţiei noastre.

ABIR se doreşte în continuare un organism viu şi dinamic în interesul dumneavoastră, cu toate că asociatia continuă să înfrunte aceleaşi situaţii grele ca şi în anii precedenţi ca urmare a dezinteresului autorităţilor pentru problemele cărţii şi ale bibliotecii, a resurselor limitate. La acestea se adaugă mentalitatea unor  membrii ABIR care aşteaptă ca asociaţia  să le dea totul fără a oferi nimic în schimb.

Cresterea responsabilitatii membrilor Consiliului de Conducere a Biroului Executiv este tot mai evidenta in ultimii ani. Legalitatea si democratia sunt norme de lucru ale activitatii noastre. Rapoartele pe care le prezentam in fata dumneavoastra sunt o proba a democratiei, dar si a responsabilitatii conducerii ABIR. Orice decizie importanta a fost luata numai in colectiv.
In ciuda  dificultăţilor, ABIR a  realizat în planul  profesiei infinit mai mult decât se putea obţine prin iniţiative personale sau de grup.

Cei cu mai multă experienţă ştiu cum era privit bibliotecarul în unitatea sa de învăţământ înainte de 1990 şi cum este privit astăzi. Schimbarea de optica se datoreaza si faptului că mulţi din conducătorii noştri au  vizitat  ţări străine, au văzut biblioteci ale secolului nostru şi şi-au dat seama de rolul pe care trebuie să-l aibă lectura şi biblioteca în  învăţământul contemporan. Privind din nou retrospectiv, să ne reamintim că în anii de după 1990 au apărut o serie de regulamente, normative, instrucţiuni, culminând cu Legea bibliotecilor, care il situeaza pe bibliotecar intr-o pozitie profesionala clar determinata. Există, asadar un reviriment în statutul nostru profesional.

Read more: RAPORT PRIVIND ACTIVITATEA CONSILIULUI DE CONDUCERE AL ABIR ÎN PERIOADA DECEMBRIE 1999-AUGUST 2003
 
 

Noutăți